عطر دونی

شورایارینهاد مردمی است که اعضای آن توسط اهالی محله انتخاب می شوند. شهروندان در مقابل رأیی که به شورایاران می دهند غبطه دارند مشکلات محله محلول و مطالباتشان ردیابی شود. شورایاران بوسیله عنوان پل ارتباطی میان مردم و مسئولان و مدیران شهری، متجاوز از سایر نهادها با آنها در وابستگی هستند. «سمیه حاجوی» شهردار منطقه ۷ در گفت وگو با همشهری برزن بر این باور است شورایاران ظرفیت هایی دارند که با توجه به این ظرفیت می توانند منافع مردم خیابان کوچک را بهتر از هر بی نظیر و قسمت قسمت کردن دیگری تأمین کنند.

بوسیله نشانی بدوی سؤال بفرمایید نگاه شما به عنوان شهردار به شورایاران و جایگاهی که دارند چیست؟
شورایاریمجموعه ای محلی و تشکلی مردمی است که به عنوان محفل ارتباطی میان مدیران شهری و شهروندان عمل می کنند و می توانند بسیاری از مشکلات شهری و شهروندان را که درون نظام های مدیریتی مورد غفلت قرار خمود یا شناسایی نشده است، شناسایی و آن را به متولیان و تصمیم گیرندگان منتقل کنند. با این اتفاق، مسائل محله شناخته و مسئولان بخاطر برطرف کردن آن پیگیری های لازم را انجام می دهند. این طور اتفاقی منجر به ترقی محلی و داخل نهایت توسعه منطقه و ایالت می شود.  
اما فدایی شورایاران عقیده دارند بوسیله برهان بی توجهی به مشکلات طرح شده از سوی مسئولان، ترقی کوچه پیوستگی نمی افتد. آیا این نگرانی می تواند درست باشد؟
اینکه فدایی مشکلات مطرح شده از سوی شورایاران برطرف نشده است، محکم است. اما این موضوع دلایل مختلفی دارد. نکته اینجاست که شهرداری مسئول همگی امور خانه دادن زدودن و مدیریت یکپارچه شهری در کشور قیافه نداده است و بوسیله این دلیل شهرداری نمی تواند به همگی مطالبات و مشکلاتی که شورایاران درون برزن ها دارند به سرعت پاسخ دهد. متصل تقلا کرده ایم با برگزاری نشست های مشترک میان شورایاران و مسئولان وسیله های خدمات رسان و حتی فرمانداری، بنیان را بخاطر پاسخگویی بوسیله مطالبات شورایاران فراهم کنیم تا توسعه محله طعم جزیی جدی به خود بگیرد.  
برخی پهلو این باورند که چهره های مؤثر محلی و معتمدان داخل شورایاری جناب ندارند. این افراد با اینکه عضو شورایاری ها نیستند همچنان محل مراجعه مردمند. چه برنامه ای برای ترغیب افرادی با این طور ویژگی هایی در منطقه برای کاندیداتوری داشته اید؟
بیشتر ساکنان منطقه افرادی با محل های سنتی هستند که هنوز هم بخاطر پیگیری و برطرف کردن مشکلات برزن خود به معتمدان و ریش سفیدان رجوع می کنند. این درست است که امکان پذیر است فداکار ریش سفیدان و معتمدان محلی داخل شورایاری ها تنه نباشند، ولی پروگرام های متعددی بخاطر تشویق حضور این افراد به درگاه در انتخابات شورایاری ها داشته ایم. حتی به رخ چهره به چهره با معتمدانی که هریک ظرفیت بزرگی در خیابان کوچک هستند، گفتگو شده تا داخل انتخابات شورایاری ها ثبت نام کنند. نتایج خوبی از این گفت وگوها بوسیله مشت آورده ایم و امیدواریم با آستان افراد مؤثر محلی، انتخابات پرشوری پیش روی منطقه باشد.  
نگاه شهرداری بوسیله شورایاری و نگاه شورایاران به شهرداری چگونه است؟
باید شورایاران را برای انجام مأموریت های ذاتی که برعهده دارند آماده کرد. در این راستا، در تلاشیم پس از انتخابات، شورایاران، داخل قالب دستور کار های آموزشی با وظایف و کارکردهای فطرت شورایاریآشنا شوند تا شورایار خود را «شهرداری یار» یا «سرا مانوس» نداند و دغدغه اش را معطوف به خیابان کوچک و مسائل آن بطی ء.  
یعنی عقیده دارید شورایاران ظرفیت کافی را برای دعوت افزایش مشارکت های انسانیت دارند؟
قدری از محله ها و شورایاران در دوره ای که گذشت فعالیت های مؤثری برای افزایش مشارکت آدم محله، منطقه و شهر عارض دادند. بوسیله نشانی مثال داخل حوزه کاهش آسیب های محیط زیستی و توسعه فعالیت های منطبق با حفظ فضا زیست، بخاطر مقدماتی وهله درشهر، شورایاران با تشویق آدم و جمع آوری آب های سطحی محله فضای سبز را آبیاری و با این کار علاوه بر حفظ هوا زیست، جلوه ای از باهم اتحاد کردن عمومی را برای نگهداشت محله رقم زدند. در زمینه اعتیاد نیز شورایاران با مصرف از نفوذ خود میان مردم، مخالفت های اجتماعی متد اندازی کانون «n.a» را تو محله به حداقل رساندند. این مسائل و صدها تک دیگر تنها جزء اندکی از جلب تنخواه های اجتماعی است که بوسیله دستیار شورایاران در اداره امور محله و منطقه است که به آن رسیدیم. ساختن سرمایه اجتماعی رویکردی است که مدیران شهرداری به خشکی امدن آن تأکید دارند و این سرمایه را کسی بهتر از شورایار که پایدار و نماینده آدم داخل محله است، نمی تواند ایجاد درنگ.  
با این وجود شورایاران دغدغه تأمین هزینه های سرای محله را دارند تا ردیابی و برطرف شدن مشکلات محله.  
بله. این موضوع مشکلی ارشد قانون اسلوب فعالیت شورایاران بود. خوشبختانه با تغییراتی که تو اساسنامه شورایاری ها داده شد، رویکرد شورایاران به ردیابی مسائل خیابان کوچک معطوف شده است و دغدغه های شورایاران بوسیله این جانب هدایت خواهد شد.  
این قضیه به معنای آن است که از این پس باید بیش از گذشته تماشاچی استفاده از نفوذ شورایاران به نفع مردم برزن در سازمان امور باشیم؟
باید به این سمت لول کنیم. در گذشته شاهد بودید که شهرداری در برخی امور متوجه شده بود که در اساس دخول به آن به خشکی امدن عهده مدیریت شهری نبود. امروز با واگذاری مسائل ۱۴ محله منطقه به شورایاران و اهالی هر محله، جدیت کرده ایم مشکلات محله به دست خود آدم رسیدگی شود. معارفه نیازمندان کوچه و تأمین ارزاق مورد حاجت آنها یا تفحص بوسیله مسائل خرد از کارکردهای شورایاران است. در تأمین ارزاق، شورایاران و خیّران با کمک تیمار کار را پیش می برند و عملکرد خود را تنها به شهرداری اطلاع دادن می کنند و مانند گذشته از مدیریت شهری، انتظار کمک صفر تا صدی ندارند. شورایاران با این فقره نشان داده اند می توانند ظرفیت هایی که دارند به صرفه مردم برزن به کار ببرند و شهرداری عزب تسهیلگر اجرای امور باشد.  
با توجه به این موارد احتمال می کنید شورایاران از نگاه انسان تا چه کمیت موفق بوده اند؟
باید معاینه شود که مردم، عملکرد شورایاران را چگونه ارزیابی می کنند. این کار نیازمند مطالعه های دقیق میدانی و علمی است، ولی بوسیله رویت می رسد کسانی که از اقدامات شورایاران در کوچه ها استفاده می کنند از عملکرد شورایاران به نسبت راضی هستند. هرچند مردم اطلاعی از برنامه های شورایاران و فعالیت های آنان در سراهای محله ندارند، چراکه مخاطب پروگرام های ادا شده نیستند. اما باید این گروه های مردمی را با انجام فعالیت های بیشتر بوسیله استعمال از برنامه های ارائه شده فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در محله تشویق کرد.  

تسهیل گری در ارتکاب امور مربوط بوسیله منطقه قدری از مستمری «شورایاران» است و این اساسی داخل منطقه به خوبی در حال انجام است.
  • ۹۸/۰۴/۲۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی