عطر دونی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اگر افراد عملکرد طبیعی تیروئیدی داشته باشند کمتر متوجه مشکلات آن می شوند، اما زمانی که اختلالی تو عملکرد آن شروع شود، به محنت می توان از نشانه های آن بی خبر شد. تیروئیدمی تواند دچار اختلالات متعددی شود. معمولا  پرکاری و کم کاری تیروئید، در کارمندان شابع تر است.

محققان دریافتند شیوع بیماری کم موثر تیروئید داخل بین افراد بزرگسال متعاقب میزنشینی که بین ۵۳ تا ۸۳ زمانه درون هفته کار اداری انجام می دهند؛ دو طبق افرادی است که ساعات کاری آن ها ۳۶ تا ۴۲ روزگار درون هفته است.

بر بنیاد این تحقیقات بوسیله ازای هر ۱۰ ساعت تکثیر داخل مدت زمان کار هفتگی، می قابلیت میزان متناسبی از افزودن موارد ابتلا بوسیله کمتر مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش تیروئید را شناسایی کرد.

با وجود این که معیار شیوع کمتر مفید تیروئید در بین زنان متجاوز از مردان است، محققان دریافتند افزایش ساعات کارگر صرف نظر از جنسیت و جایگاه مدنی افراد، بوسیله یک نمونه موجب افزایش ریسک ابتلا بوسیله این مصیبت می شود.

تیروئید غده ای کوچک در ملک گردن و مسئول تراوش دو هورمون عمده T ۳ و T ۴ است. هورمون های ترشح شده توسط تیروئید همراه جریان خون در بکلی بدن حرکت کرده و وظایف مهمی، چون سوخت و ساز بدن را کنترل می کنند.

آشنایی با بهینه و بدترین مواد غذایی برای تیروئید

این هورمون ها بر عملکرد طولانی اعضای بدن از عموم قلب، مغز، عضلات و غشا تاثیر می گذارند. متابولیسم (سوخت و ساز) نقش موثری داخل گرمی بدن، نبض قلب و نحوه سوزاندن کالری دارد. اگر مدل هورمون تیروئید کافی نباشد، بدن انرژی کمتری تولید می یواش و به واژه بنزین و ساز بدن تنبل می شود.

مهمترین موجب کمینه مفید تیروئید، التهاب این تومور است که تیروئیدیت هاشیموتو نام دارد. در این حالت، بدن پادتن هایی تولید می درنگ که به غده تیروئید حمله می کنند و آن را ناجور خواهند کرد.

این واقعه می تواند ناشی از یک عفونت ویروسی باشد. برخی دیگر از علل کم مفید تیرویید عبارت است از رادیوتراپی در سرزمین ضابطه و گردن که برای درمان سرطان کاربرد می شود.

فاطمه سیاری فرد فوق تخصص غدد و متابولیسم، درباره ناچیز طرز کار تیروئید اظهار کرد: علل نارسایی اولیه تیروئید بدون گواتر نیز شامل فقدان مادرزادی تیروئید، تیروئید نا به جا، کم مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش با علت های ناشناخته (ایدوپاتیک)، پس از تیروئیدکتومی و بعد از تجویز ید رادیواکتیو و پرتودرمانی بیماری های قلمرو است.

علو تخصص غدد و متابولیسم افزود: سبب های نارسایی ابتدایی همراه با گواتر دربرگیرنده اختلال مادرزادی بیشتر هورمون های تیروئید، تیروئید لنفوستیک مزمن، تیروئیدیت کوچکتر حاد، ناچیز مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش شاگرد از کمبود ید، کمینه کاری شاگرد از تکثیر ید و داروها مانند تیونامید لیتیوم، تیومیانات و ید می شود.

او گفت: غربالگری در کمینه کاری تیروئید به این مفهوم است که تست های تیروئید در افراد بدون علامت که دارای خطر بالایی از ظن ابتلا به بلای ناگهانی کمینه کاری تیروئید هستند، انجام شود که موجب تشخیص مصیبت کم موثر تیروئید قبل از بروز تیر های بلای ناگهانی می شود.

فوق تخصص غدد و متابولیسم اشعار کرد: داخل این بیماری پوست خشک و خشن، پوسته پوسته و پهناور می شود، ورم آلودگی صورت و پیله بدون مجعد دیده می شود، رنگ پریدگی غشا بوسیله موجب فشردگی رگ های خونی غشا است.

سیاری بی نظیر  امتداد داد: همچنین افزایش ستبری و کاهش روند خون پوست باعث سرمای بیماران می شود و کاهش فعالیت غدد چربی و عرق  تو پوست ایجاد خشکی کند، موها خشن و ترد هستند، ریزش موهای شیوه و ابرو شایع است و ناخن ها بی حالت و شکننده می شوند.

سیاری فرد با بیان اینکه تو کم کاری تیروئید اشتها اندک و افزایش وزن بوسیله موجب کاهش متابولیسم است، دنباله داد: یبوست از علائم شایع این بیماری به شمار می رود، تعداد ضربان دل کاهش یافته است و به موجب افزایش مقاومت عروق محیطی فشارخون اضافه می یابد.

فوق تخصص غدد تصریح کرد: داخل کمتر کارگر تیروئید، کم خونی خفیف دیده می شود و کاهش برون دهات قلب در برخی موارد وجود دارد، کاهش شنوایی، افزودن اسیداوریک و افزایش خونریزی ماهیانه درون زنان، افزایش عالمگیر سقط زودرس و کاهش اشتیاق جنسی درون هر دو سنخ امکان دارد دیده شود.

او گفت: در بزرگسالان علائم مقدماتی کم کاری تیروئید غیر عام است و زیاد آهسته بروز می کند؛ به طوری که اطرافیان و تا اینکه پزشک خانواده ای که بیمار را مرتب ویزیت می کند، نمی تواند آن را نمره دهد، نیز علائم اولیه به صورت رویا آلودگی، یبوست، لیس بردباری به سرما، گرفتگی عضلات، سندروم کارپال نقب و منوراژی است،

سیاری فرید خاطرنشان کرد: تو طول ماه های پس ازآن و با پیشرفت بیماری فعالیت روحی و جسمانی کاهش می یابد، اشتها کمتر می شود و وزن اندکی تکثیر معلوم می کند، مو و غشا خشک شده، تو بعضی نواحی شبیه ابرو و موها گواه ریزش مو هستیم، صدا کلفت و قدرت شنوایی اندک می شود.

فوق تخصص غدد افزود: در شرح حال باید سابقه بیماری تیروئید در بیمار و خانواده، سابقه مصرف داروهای نقیض تیروئید یا هورمون های تیروئید، سابقه ارتکاب جراحی و مصرف ید رادیواکتیو پرسیده شود.

او گفت: تو افراد مسن و مبتلا به مصیبت های قلبی عروقی خواه افرادی که چندین عامل خطر بیماری های قلبی عروقی دارند، علاج باید با مال اندیشی صورت گیرد، از طرف ممکن است آریتمی قلبی، آنژین صدری یا سکته قلبی در افراد مسن ایجاد شود.
  • ۹۹/۰۱/۲۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی