عطر دونی

به گزارش همشهری آنلاین بوسیله نقل از ایبنا، چهره­ ای خندان که ظهر سرش کوهی از دلار و سکه­ پایین می­ ریزد، احتمالا کلیشه­ ای ترین تصویر از تاریخچه های کسب و کار و موفقیت شغلی است. «ما را بخوانید تا شما را بوسیله ثروت برسانیم» اما آیا می­ نبوغ کتاب های مربوط به مملکت تصرف و حکم را به همین تمثال اغراق شده محدود کرد؟ چه عواملی بازار تقاضای این کتاب­ ها را گرم می­ کند و جای پا اندکی آن­ ها چقدر است؟حالا که زندگی اقتصادی به خاص برای قشر کبیر سخت­ پر حرارت از ابد شده است، چه تغییری تو بازار تولید و تقاضای تاریخچه­ های مرتبط با این مملکت رخساره داده است؟ برای پاسخ به این استفسار ­ها و چندین سوال ریز و درشت دیگر است که راهی تهیه این گزارش می ­شوم. سبقت کتاب های بازار سرمایه

حالا مدتی است که پس از تندباد کرونا، زندگی کم و بیش به خیابان­ های شهر برگشته است و مغازه ­ها درهایشان را به روی مشتریان بازکرده اند. خیابان قیام از چهارراه ولی عصر بوسیله سمت دانشگاه تهران بدون تردید یکی بهینه جا ها بخاطر سرک کشیدن به بازار کتاب­ و از جمله کتاب­ های کسب و کار است. ساعت قدری از تعاقب گذشته است و تاریخچه فروشی ها همه باز هستنند و بوسیله نسبت خلوت.

برای مبدا به سراغ یکی از کتاب فروشی ­های بزرگ می­ روم که تاریخچه ­های حوزه­ های مختلف را به بیع می ­رساند. چند دوشیزه بالغ با ماسک و دستکش آخرین کتاب ­های منتشر شده را صفحه می زنند و کمی آن طرف تر زوجی در حال تماشای ادوات تزیینی هستند. نگاهی به میز وسط سالن می­ اندازم که پرفروش ­های فروشگاه را گذاشته است. بیشترشان رمان هستند اما تاریخ­ های انگیزشی مشهوری قرین «اثر ممزوج» غصه میدان را خالی نکرده ­اند.

برای اطلاع از خرید کتاب های راسته تصرف و کار پای صحبت مدیر فروشگاه می­ نشینم که از پر خریدار شدن حوزه ای جدید در چند ماه گذشته می گوید: «کتاب ­های انگیزشی که مربوط به ویژگی های مسئله دارا شدن هستند، همیشه فروش انعام داشته اند، اما اکنون مدتی است که تاریخ­ های مربوط به بورس متقاضیان بیشتری پیدا کرده­ اند. البته این کتاب ها در حوزه تخصصی ما نیستند اما همان چند مقیاس ای که بخاطر فروش داشتیم خواستگار زیادی داشتند.»

او در مورد بازه سنی و جنسی مشتریان توضیح می دهد: «نکته جالب بخاطر غلام این است که اینک زنان بیشتر از مردان مشتری این کتاب ها شده اند، البته همیشه مشتری کتاب ­های انگیزشی در نسوان بیشتر از مردان بوده است، ولی اکنون ما بیشتر مشتریان زنی داریم که دنبال تاریخچه­ های مربوط به بورس هستند.» از او در مورد سطح تاریخ ها و تقاضای مشتریان می پرسم: «راستش را بخواهید من به دلیل علاقه شخصی و کنجکاوی این تاریخچه ها را صفحه می زنم و بوسیله نظرم خیلی از آن ها کتاب سازی هستند و شاید کتاب های مهم تعدادشان خیلی کم باشد ولی خوب بازار تقاضا گرم شده و طبیعتا کتاب های بیشتری حزن منتشر می شوند بجهت بیشتر مشتریان این کتاب ها آماتور هستند و تخصص لازم را ندارند.»

در یکی دیگر از کتاب فروشی های بزرگ این محدوده یکی از فروشنده ها با خوشرویی و دقت جوابم را می دهد و در مورد تاریخ های پر ابتیاع این حوزه می گوید: «چند ماهی است که به خاطر ویروس کرونا اوضاع کتاب و نشر خیلی خراب شده و ما اندوه تعطیل بودیم. قبلا بیشتر مشتریان ما دنبال کتاب های داستان و رمان و کتاب های روانشناسی توفیق بودند اما الان به مگر این دسته که همچنان مشتریان اصلی هستند، رجوع بخاطر تاریخچه های بورسی خیلی بیش شده است. بیشتر مشتریانی هم که عقب کتاب های بورس هستند، جوانان 20 تا 30 سال هستند. اکثرشان مرد هستند اما تعداد زنان هم کم محو. البته بیشترشان دنبال یادگیری مقدمات هستند و سراغ کتاب های تخصصی نمی آیند برای همین ما هم بیشتر این کتاب ها را می آوریم.» خدا پدر و مادر بورس را بیامرزد!

تا نیمه راه دیگر خردمند بودم که «بورس» تو بازار تاریخ هم روی بورس است و کتاب های بازار تنخواه بیشتر از سایر حوزه های کسب و کار درون این مدت خریدار داشته اند، اما صحبت های مدیر یکی از باستانی ترین فروشگاه های خیابان انقلاب که اتفاقا دستش در عناوین کتاب های بورسی از بقیه پرتر وجود برایم مفرط جالب بود. او هم مانند دیگر همکارانش شرایط بازار کتاب را سپس از ویروس کرونا ناپسند توصیف می کند و می گوید: «کسب و کار ما سپس از ویروس کرونا متعدد بد شده است» و پس ازآن با خنده افزایش می کند، «راستش ما مدتی است که فقط داریم تاریخ های بورسی می فروشیم و رب پدر و مادر بورس را بیامرزد. او تو تک محتوای این تاریخ ها هم توضیح می دهد: «چند کتاب بی اندازه خوب و بنیادی درون این مبنا هست که بیشتر اندوه آن ها به معامله می روند هرچند به خاطر کسادی میدان مدتی است دیگر کتاب منتشر نمی شود، اما من می بینیم مشتریان حرفه ای هم داریم که قبلا اندوه از ما کتاب خریدند و الان سراع کتاب های پیشرفته تر را می گیرند اما اغلب مبتدیان مشتری ما هستند.»

درون لمحه همین گفتگو هاست که مرد جوانی برای شمار خریدهایش که از قضا مربوط به بازار سرمایه است به قوطی می آید. فرصت را غنیمت می شمارم و از او در مورد سبب برگزینی هایش پرسیدن می کنم که این نعوظ توضیح می دهد: «مدتی است که میدان سرمایه بحث بی نهایت داغی است و غلام غم خبردار آن شده ام. با این وضعیت اقتصادی بی اندازه از دوستان من به این فکر هستند که سرمایه هرچند اندک شان را غم از دست ندهند و برای همین بیدار بازار سرمایه شده اند. کثرت از افرادی که رشته تحصیلی اشان حسابداری یا مدیریت نیست، کلاس ها و دوره ها را همدستی می کنند اما غلام بجهت وقت و زمان شرکت در دوروبر ها را ندارم اولویت می دهم تاریخ بخوانم.» داخل ادامه با لبخند افزایش می کند: «البته بی شمار از دوستان من  تاریخ نمی خوانند و عاری آشنایی و فقط از روال چاره با دیگران بیدار بورس شده اند خواه این که کتاب هایی خریدند و نمی خوانند.»

او داخل تک نحوه گزینش تاریخچه ها و کیفیتشان هم می گوید: «راستش بعضی از تاریخچه ها واقعا کار کننده و خوبند ولی بسیاری هم فقط از عناوین جذاب مصرف می کنند و عملا یادداشت جدیدی ندارند. ولی به رویت من تاریخچه هایی که تو کانال های بورسی معرفی می شود بیشتر خریداری می شوند، بمنظور اکثر کسانی که باخبر راسته شده اند، مبتدی هستند و از طریق دیگران تاریخچه انتخاب می کنند.» بازار هیجانی انتشار تاریخچه

بعد از آنکه ملتفت تب داغ تاریخ های میدان تنخواه شدم، به سراغ یکی از ناشران باستانی و مطرح این مملکت رفتم. «نسرین سیاح فر» مدیر انتشارات «چالش» که حوزه تخصصی اش کتاب های بازار سرمایه است درباره وضعیت انتشار تاریخ های بورسی به ایبنا می گوید: «من چنانچه بخواهم بازار تنخواه را در حال حاضر وصف کنم واژه احساسی را انتخاب می کنم. همانطور که بوسیله رویت من تو دخول افراد به بازار سرمایه این تب و بردباری دیده می شود، در گستردن تاریخچه ها اندوه اوضاع بوسیله همین شکل است. بسیاری از کتاب هایی که درون مدت اخیر و بعد از اقبال به بورس منتشر شده اند به جای آنکه طرز کار باشند آسیب سریع هستند چرا که این تاریخ ها با مداقه و زمان کافی برگزینی نشده اند و داخل مواردی حتی بدون تذکر ریشه هستند، ترجمه های خوبی ندارند و درون بسیاری مواقع بجهت استانداردها را رعایت نمی کنند، باعث دلزدگی مخاطب و در نهایت تا اینکه ضرر و زیان می شوند.»

او درون مورد سابقه انتشار کتاب های بورسی در انتشارات چالش می افزاید: «ما 16 سال است که تمرکزمان را کنار کتاب های میدان تنخواه گذاشته ایم و تاریخچه های دیگری تیمار که در مرزوبوم های تصرف و کار و صرفه جویی منتشر می کنیم همگی مرتبط با همین موضوع هستند. اما همانطور که اشاره کردم بخاطر انتشار کتاب تو بازار تنخواه باید مولف و مترجم، بینش کافی و لازم را داشته باشد چرا که ادخال بدون این لیست و دانش  می تواند باعث ضرر حتی به تحلیل میدان شود و میدان را اندوه عرشه الشعاع فراغت دهد.»

سیاح فر درباره مخاطبان کتاب های راسته سرمایه هم توضیحاتی می دهد و می گوید: «ما از همان زمان که حکم انتشار این کتاب ها را نخست کردیم، مخاطبان اختصاص خودمان را داشتیم و اکنون حزن به همین شکل است. البته تجربه من نشان می دهد که در فضای فعلی همانطور که گفتم افراد شروع باخبر میدان سرمایه می شوند و با هیجان کار را اول می کنند و تو امتداد که نیاز به تحلیل بی پرده می کنند یا غرض می گیرند که بیشتر زمانشان را وقت راسته سرمایه کنند و تحلیل گر شوند سراغ کتاب های جدی می­­ آیند و به همین برهان طیف مخاطبان ما گشاد است و من نمی توانم بگویم لزوما مخاطبان تازه کار بیشتر هستند برای اینکه خیلی از مبتدی ها اصلا سمت کتاب نمی ­آیند.»

او داخل دنباله با انتقاد از تاثیر تبلیغات فضای رمزی کنار کتاب های بورسی اندوه عنوان می کند: «به خاطر وضعیت هیجانی راسته سرمایه بسیاری از افراد از برند شخصی خویشتن استفاده می کنند و تو کانال های تلگرامی و مانند آن تاریخ هایی را شناساندن می کنند که واقعا مفید نیستند و همین باعث آشفتگی بازار می شود.»

جهانگرد فر در امتداد می گوید: «غلام به همه افرادی که می خواهند با بررسی خبردار بازار بورس شوند موعظه می کنم از خود ناشران تخصصی در تک انتخاب کتاب معاون بگیرند چرا که کتابی که ترجمه ماشینی و قباحت دارد، منابع ندارد و توسط فنی تالیف نشده می تواند خاطره ناروایی داخل ذهن بگذارد و در کمترین حالت اتلاف هزینه و زمان باشد.»

تابلو راسته بورس این روزها شاخص صعودی دارد و اینک که بازار سرمایه به تب و طاقت بی ریا باید ببینیم این دما تو میدان کتاب بی آرامی تا کی دوام دارد و ناشران این حوزه، بورس بازان جوان را چقدر بوسیله تاریخچه هایشان مطمئن می کنند.

وی دنباله عدالت: درون میان ما کشورهایی هستند که نیاز مبرم به مهارت، پناه مالی، فنی و زیرساختی دارند. داخل این شرایط اسفبار، آیسیسکو با تکیه کنار اصول همبستگی و اتحاد نقش محوری درون تقویت باهم اتحاد کردن و همکاری اعضایش دارد.
 
معاون امور فرهنگی وزارت اتیکت و ارشاد اسلامی برخورد فرهنگی با بیماری کرونا را عمده دانست و نشانی کرد: ایران با تکیه بر غنای فرهنگی، توانسته است اقدامات بسزایی برای کنترل کرونا عمل دهد؛ هرچند هنوز از آثار منفی آن رنج می بریم.
 
جوادی با اشاره به برخی از این اقدامات فرهنگی طرز کار داخل کنترل این پاندمی گفت: همه رهبران مذهبی علی الخصوص رهبر معظم انقلاب، صراحتا بیان کردند که آدم باید دستورالعمل های پزشکی را رعایت کنند و در رخ سرپیچی، گناه محسوب می شود. بوسیله همین برهان برای مصون سازی آدم از این ویروس، اجتماعات مذهبی متشابه نمازجمعه ممنوع شد.
 
وی با اشاره بوسیله استفاده ایرانیان از حجم های دنیای مجازی در برگزاری مراسم های مذهبی گفت: از آنجا که رسوم مذهبی جز لاینفک از هویت فرهنگی ایرانیان است، این مراسم با استفاده از حجم اینترنت برگزار شد که شکل جدیدی از عبادت آنلاین محسوب می شد، مثل زیارت اماکن مذهبی و حتی مراسم خاکسپاری آنلاین.
 
دستیار امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه عدل: لزوم حفظ کردن فعالیت های فرهنگی تحت هر شرایطی، منجر به تغییر در شکل و محتوای آنها می شود. برای معیار در این ایام فیلم و ارائه به جای تالار سینما و تئاتر بصورت آنلاین پخش شد. تورهای آنلاین نمایشگاه های فرهنگی، بازدید مجازی از آثار تاریخی در ارسی ها و برگزاری آنلاین کنسرت ها ایفا شد.
 
محسن جوادی با اشاره به بسط استفاده از ادوات الکترونیک در دیدارها و ملاقات های انحصاری و خانوادگی گفت: ملاقات با اقوام و دوستان در این روزها بغرنج شده است اما افراد مجاهدت کرده اند تا گزینه های آنلاین را جایگزین ملاقات ها و اجتماعات حضوری کنند. البته مصرف از این اسباب نوعی نگرانی بوسیله همراه دارد بجهت معمولی سازی ارتباطات مجازی می تواند تهدیدی پیاده شدن روابط حضوری در آینده باشد که باید توسط روانشناسان و جامعه شناسان تجسس شود.
 
وی همچنین با تشکر از دستاوردهای آیسسکو برای ارتباطات میان کشورها پیشنهاد انصاف: ساخت «موسسه آنلاین اخلاق پزشکی» می تواند اقدام مناسبی برای تصمیم گیری در شرایط بحرانی مانند اولویت بندی تخصیص منابع به پزشکان و نیز بوسیله افراد داخل زمینه اجتناب از رفتارهای سطحی ناشی از بیماری هایی مشابه کرونا باشد.
 
معاون امور فرهنگی امتداد قسط: در ایام این بیماری همه گیر، کاربرد اینترنت بویژه در میان نوجوانان و کودکان افزایش داشت. درون نتیجه تولید سرگرمی های دوست داشتنی و مناسب داخل قالب سریال های تلویزیونی، فیلم های سینمایی و محتوای پلتفرم های شبکه های اجتماعی لزوم دارد.
 
محسن جوادی در پایان با اشاره بوسیله آمادگی ایران بخاطر انبازی با اعضای اداره درخصوص مقابله با همگی گیری داخل اساس های مختلف به ویژه مرزوبوم فرهنگی خاطرنشان کرد: همه گیری ویروس کرونا یک عمه تاریخی است و پیشنهاد می کنم آثار هنری در قالب فعالیت مشترک به ترانه روایت شیوه مواجهه کشورهای اسلامی این همه گیری تولید شود.
 
در این مجمع مجازی سخنرانی هایی با موضوعات چالش های فرهنگی بوسیله هنگام شورش ها (کووید ۱۹)، آیندۀ فرهنگ پس از ویروس کرونا، مسیرهای جدید برای گردشگری فرهنگی و پروژۀ راهبردی -فرهنگی دیجیتال آیسسکو توسط وزرای فرهنگ برخی کشورها از جمله مصر، ازبکستان، مراکش، عمان، عربستان و ... ایراد شد.
 
درون این سخنرانی ها بر استقرار پلتفرم عرضه خدمات فرهنگی در فضای مجازی، دیجیتالی کردن فرآیندها و فعالیت های فرهنگی از جمله ارسی گردی مجازی، گردشگری مجازی، برگزاری کنسرت های آنلاین، دسترسی موافق کشورها به فناوری های جدید برای جلوگیری از ایجاد شکاف دیجیتالی تاکید شد.
همچنین در جلسه میتینگ مجازی وزاری اتیکت کشورهای قد آیسسکو فیلم کوتاهی با عتنوان «پورتال آیسسکو برای میراث جهانی اسلام» پخش شد. در این فیلم پافشاری شد که ۸۰ درصد میراث فرهنگی تو جهان اسلام در معرض سربزرگی قرار دارد.
 
آیسسکو خواه ISESCO) Islamic Educational Scientific and Cultural Organization) یک سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته بوسیله دایره میتینگ اسلامی است که در مه ۱۹۷۹ تأسیس شد. مقر آن داخل داخل رباط در مراکش فراغت دارد و ۵۷ سرزمین اسلامی ازجمله ایران عضو این سازمان هستند.
  • ۹۹/۰۴/۰۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی