عطر دونی

AتوGHAROOOON چند سال گذشته، درباره ی تقویت برق (e-boosting) پیشرانه های دیزلی شنیده ایم. چندی از برندهای معروف بی قراری اینک از این فناوری همراه با توربوشارژرهای معمولی برای گشایش خاصیت خواه پاسخ پیشرانه در دورها و غلبه کم استعمال می کنند؛ درحالی که از توربوشارژر معمولی درون دورهای والاتر به منظور پمپ کردن هوای کافی به تو پیشرانه کاربرد می شود.

یکی از فناوری های متاخر صنعت خودرو، توربوشارژر برقی (e-turbocharger) است که بوسیله عنوان یکی از رویه های معاون به پیشرانه برای سازگاری با قوانین آینده درباره ی انتشار گازهای گلخانه ای شناخته می شود. این فناوری قبلا در فرمول یک استعمال شده است و مرسدس AMG به همراه گرت موشن (Garrett Motion)، سازنده معروف توربوشارژر، برای استفاده درون خودروهای جاده ای در حال توسعه ی آن هستند.

محکمی کننده های برقی (بوستر برقی یا سوپرشارژرهای برقی) کاملا با توربوشارژرهای برقی متفاوت هستند. توربوشارژر معمولی کارمایه خود را از گازهای خروجی اگزوز می گیرد و از دو مؤلفه ی پا بر جا تشکیل شده است: یک توربین که گازهای خروجی آن را می گرداند و یک کمپرسور که درواقع هوای ورودی به پیشرانه را زیرفشار راحتی می دهد.

بوستر های برقی به جای توربین از موتور الکتریکی ۴۸ ولت به نشانی جایگزین بهره می برند؛ بنابراین، گازهای خروجی در امر آن دخیل محو. سوپرشارژر برقی می تواند هنگامی که کارمایه گازهای خروجی اگزوز متجاوز کم است، باعث تقویت فشار شود و تأخیر را از بین ببرد و همین امر باعث می شود پاسخ سریعی بوسیله پدال گاز بدهد. ازبین بردن تأخیر و پاسخ سریع العمل سوپرشارژر برقی به عنوان یکی از مزیت های پا بر جا آن شناخته می شود.



توربوشارژرهای برقی نیز از توربین و کمپرسور یکروز می برند؛ اما سواری برقی بخاطر تقویت پاسخ توربوشارژر به آن اضافه می کنند که با غلبه پهلو اینرسی توربین و کمپرسور باعث می شود تا وفاق چندانی بوسیله سرعت پیشرانه نداشته باشند. این سواری بوسیله واکنش توربوشارژر هنگام کم بودن انرژی سرگین خروجی کمک و ازطریق پیمانه سیستم ترمز احیاکننده تو توربوشارژر، کارمایه را بازیافت می کند. هنگامی که شوفر پای خویشتن را از روی پدال مدفوع برمی دارد، هنوزهم در گازهای خروجی اگزوز و سرنوشت های دوّار کارمایه اضافی بود دارد.

درواقع هنگامی که به تحکیم توربوشارژر نیازی نباشد، انرژی خود را حفظ می درنگ و از آن برای استفاده در شرایط آینده بهره می برد. به همین دلیل تمام سیستم های توربو شیر تخلیه دارند تا قضیه خروجی را از توربوشارژر منحرف یواش و مستقیما به منیفولد خروجی انتقال دهد. علاوه بر این، شیر اطمینان بود دارد که فشار استحکام شده را از سمت ورودی پیشرانه آزاد می درنگ. توربوشارژر الکتریکی از کارمایه اضافی برای تولید صاعقه بهره می سرما که در باتری سیستم هیبریدی ذخیره می شود.مقاله های مرتبط:مرسدس AMG از توربوشارژر برقی در خودروهای آینده استفاده می کندتوربوشارژر ها ممکن است با بوستر های برقی جایگزین شوند

توربوشارژر برقی مرسدس AMG و گرت موشن موتوری به ضخامت ۴۰ میلی متر دارد که بین توربین و محفظه کمپرسور توربوشارژر قرار می گیرد. موتور قبل از اینکه گازهای خروجی بوسیله توربین انرژی بدهند، کمپرسور توربوشارژر را می چرخانند؛ ​​به طوری که تا اینکه در حالت دور معقول نیز پاسخ توربوشارژر آنی است و باعث کاهش تأخیر یا «زمان دستیابی بوسیله گشتاور آنی» می شود. تزیین ایده مرسدس بنز و گرت موشن این است که یک توربوشارژر بوسیله تنهایی می تواند کار دو توربوشارژر کوچک و واکنش سریع را عمل دهد و معمولا یک توربوشارژر مبصر تر برای پمپ کردن هوای کافی برای غلبه های زیاد موردنیاز است.

ایده ی گفته شده بوسیله این معنا است که توربوشارژر به مقاطعه گرت موشن می تواند به اندازه ی مناسب برای هر کار تولید شود ؛ یعنی لازم نیست اندازه ی ابهت داشته باشد و می تواند در اندازه های کوچک نیز ساخته شود. این موضوع به ویژه بخاطر استراتژی های احتراق به منظور سازگاری با هنجار آتی تولید گازهای گلخانه ای ضروری است.

مرسدس AMG تو این وهله اعلام نکرد که آیا تجربه ی فرمول یک را قفا خواهد کرد یا از قابلیت بازیابی کارمایه الکتریکی بهره خواهد برد؛ ولی گفته است که از توربوشارژر برقی می توان بخاطر حفظ فشار تقویتی در دورهای دنج (برداشتن پای راننده از روی پدال گاز) استعمال کرد و پس ازآن مجدد بخاطر پاسخ زننده دریچه ی مدفوع آن را بازگرداند. 

مشارکت بورگ وارنر (BorgWarner) نیز فناوری مشابهی ترقی داده که تاکنون فقط برای پیشرانه های کامیون دردسترس است؛ درحالی که همکاری BMTS Technology (شرکت قبلی Bosch Mahle Turbo Systems) آوریل گذشته دستور کار ای بخاطر تولید توربوشارژر برقی در نمایشگاه موتور شانگهای اعلام کرد.

سوپرشارژرها هنوزهم تو اطراف وجود دارند؛ اما به برهان نصیب وری بیشتر و بهبود پاسخ توربوشارژرها، کاربرد از آن ها در حال کاهش است. محرک مکانیکی دمنده بوسیله این معنی است که بوسیله لطف فشار کم گازهای خروجی اگزوز دچار تأخیر نمی شود. ناگفته نماند جگوار، لندرور، لوتوس، ولوو و تعدادی از خودروهای اسپرت آمریکایی هنوزهم از سوپرشارژرها استعمال می کنند.بیشتر بخوانید:مرسدس S63 کابریوله تیونینگ برابوس و فوستلاقدرت مرسدس AMG G63 با تیونینگ پوزایدون تقریبا به معادل بوگاتی ویرون استپیشرانه های نسل جدید مرسدس بنز کلاس S S معرفی شدندنسخه سفارشی مرسدس بنز کلاس X با تیونینگ کان دیزاین معرفی شدهزینه تعویض چربی بی ام و در آمریکا چقدر
  • ۹۹/۰۶/۰۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی