عطر دونی

علائم سرماخوردگیو آنفلوانزای فصلی به خصوص با محظور خفیف کووید-۱۹ همپوشانی زیادی دارد و تشخیص آنها از یکدیگر کار سختی است، چرا که هر سه این مصیبت ها می توانند سرفه ایجاد کنند.

یک رویه تشخیص این سه گانه بیماری از غم طریق متعارف بروز علائم آنها است: اغلب موارد علامت دار کووید-۱۹ با تب مطلع می شود و سرفه به دنبال آن می آید. آنفلوآنزای فصلی معمولا روالی متضاد دارد و افراد پیش از بروز تب بوسیله تدریج دچار سرفه می شوند. اگر دچار سرماخوردگی باشید، با ظن بیشتر علائم تان با گلودرد به نشانی ابتدایی علامت شروع می شود.

این اینفوگرافیک چگونگی افتراق دادن کروناویروس جدید را از آنفلوآنزای فصلی و سرماخوردگی نشان می دهد.



برای بزرگنمایی بیشتر اینجارا کلیک کنید

البته این اینفوگرافیک که فهرست علائم و قانون بروزشان را نشان می دهد، صددرصد در همگی موارد صدق نمی یواش: برخی از بیماران کووید-۱۹ اصلا تب ندارند و فداکار از بیماران آنفلوآنزا هرگز دچار سرفه نمی شوند.

بنابراین سرعت بروز علائم و مدت طول کشیدنشان هم باید در این افتراق مورد توجه باشد.

علائم کرونا در مقایسه با علائم آنفلوانزا معمولا به طور تدریجی تیز بی پرده می شوند. با اینکه برخی از افراد به تدریج دو روز بعد از عفونت علائم کووید-۱۹ را نشان می دهند، امکان پذیر است تا دو هفته پس از عفونت اولیه کشش بکشد تا ناتندرست علامت دار شود. به طور میانگین افراد پنج روز پس از عفونت با ویروس کرونا احساس ناخوشی می کنند.

در مقابل، افراد دچار آنفلوآنزا معمولا بوسیله طور ناگهانی یک تا چهار روز پس از عفونت با ویروس آنفلوآنزا احساس بیماری می کنند. اغلب این بیماران در کمتر از دو هفته گشایش پیدا می کند و اغلب این بهبودی به سرعت در چند روز قیافه می دهد.

بیماران دچار کرونا نیز ممکن است داخل طول دو هفته بهبود نمایان کنند، اما درصد فزاینده ای از بیماران گزارش می کنند که برخی از علائم داخل آنها حتی تا چند ماه ادامه دارد.

علائم سرماخوردگی، بر خلاف کرونا، معمولا  دو تا سه گانه روز پس از عفونت با ویروس های سرماخوردگی به اوج خویشتن می رسد- اما مشابه کرونا درون اغلب موارد این علائم به طور تدریجی بروز می کنند. علائم برخی از افراد دستخوش سرماخوردگی بیشتر از سایرین به طول می انجامد: در یک سرماخوردگی معمولی مقدور است گلودرد بخاطر هشت روز، سردرد برای نه تا ۱۰ روز، گرفتگی بینی، أبریزش بینی یا سرفه بخاطر بیش از دو هفته دنباله داشته باشند.

یک راه دیگر برای تشخیص این سه گانه بیماری از بی آرامی توجه به شاخص ترین علائم داخل هریک از آنهاست.

عفونت با ویروس کرونا اشکال گوناگون بی نشان خفیف یا شدید ممکن است عارض دهد. به طور کلی بیماری کووید-۱۹ شاگرد از کروناویروس جدید از شمارش طیف فراخ تظاهرهای بالینی آن منحصر به فرد است.

فداکار از علائم بیماران کووید-۱۹ ممکن است در فهرست علائم شایع نیامده باشد، از جمله ریزش مو، سکسکه و متورم و سرخ شدن انگشتان پا.

بسیاری از بیماران کووید-۱۹ امکان پذیر است حساسیت بویایی یا چشایی شان را از دست بدهند و ابراز این علامت قوی ترین عامل پیش بینی کننده حیات عفونت با کروناویروس جدید است. یک تجسس در اسپانیا نشان داد حدود ۴۰ درصد از بیماران کووید-۱۹ دریافتن بویایی خواه چشایی شان را از دست می دهند، در حالیکه این رقم در بیماران آنفلوانزا فقط ۱۲ درصد بود.

افراد دستخوش سرماخوردگی به نسبت به بیماران کووید-۱۹ بیشتر دچار آبریزش یا گرفتگی دماغ می شوند.

خارش بینی یک علامت متمایز آلرژی ها است که معمولا درون سه بیماری دیگر وجود ندارد.

بالاخره بهترین گونه برای امتیاز کووید-۱۹ انجام آزمایش تشخیصی است. البته ممکن است لازم باشد تا اینکه افرادی که آزمایش کرونا نداده اند، بوسیله موجب عاطفه ناخوشی یا تماس داشتن با فرید دچار ویروس کرونا برای مدتی درون خانه بمانند (معمولا ۱۴ روز یعنی دوره استتار یا کمون بیماری).

گرچه واکسنی برای کرونا درون مشت نیست، ولی زدن واکسن آنفلوآنزا در برگ ریزان به خصوص داخل گروه های پرخطر قرین سالمندان بالای ۶۵ سال، کودکان کوچکتر پنچ سال یا افراد دچار مصیبت های زمینه ای اندرز می شود تا بوسیله این نظم دست کم از مراجعه بیماران دچار آنفلوانزا بوسیله بیمارستان ها کاسته و از تجمع بیماران جلوگیری شود.
  • ۹۹/۰۶/۲۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی