عطر دونی

ASGاگرAROOOON تاکنون با مداقه بوسیله فهرست مشخصات هدست ها و اسپیکرهای بلوتوثی نگاه کرده باشید، قطعا نام کدک aptX را به عنوان قابلیتی مقدم داخل بهبود صدای دستگاه ها مشاهده کرده اید. این کدک به نشانی مزیت در فهرست مشخصات فداکار وسیله ها دیده می شود که واگذاری صدای بی سیم را بین منبعی همچون گوشی هوشمند خواه تبلت و هدفونیا اسپیکر گشایش می بخشد. در روزهای ابتدایی که ارتباط بلوتوثی بین دستگاه های صوتی مطرح شده بود، aptX به برهان ظرفیت های هنگفت در بهبود کیفیت، توجه بسیاری از کاربران و کارشناسان را به خود جلب کرد.

در یک دهه ی گذشته، فناوری بلوتوث پیشرفت چشمگیری تجربه کرده است. امروزه، این فناوری داخل نسخه ی پنج به کاربران نمایش می شود و aptX دیگر مانند گذشته بوسیله عنوان فناوری یا قابلیتی اختصاص بخاطر بهبود کیفیت صدا شناخته نمی شود. البته این بدان معنا تراشیدن که کدک aptX دیگر کارایی ندارد؛ اما دیگر از بهینه سازی های آن چنان بزرگ و ملموس با کدک aptX خبری نیست. درنهایت، کدک مذکور هنوز مزایایی بوسیله همراه دارد و آشنایی با جزئیاتش جذاب خواهد حیات. پیش از معرفی و بررسی مزیت های کدک aptX، بهتر است ابتدا ساختار ارتباط های بلوتوثی، به اختصاص در مملکت ی انتقال ندا را مرور کنیم.آشنایی با مفاهیم واگذاری صدا با بلوتوث

صدای دیجیتال را می توان کلکسیون ای از قطعه ها و حصه های موج صوتی (سمپل) داخل لحظه ای خاص از زمان دانست. در مجموع، صدای دیجیتال برخلاف یک موج ثابت از صدا، مجموعه ای از تصاویر لحظه ای از موج محسوب می شود.

وقتی تعداد اضافی قطعه های موج صوتی (samples) دردسترس باشد، دستگاه پخش کننده ی ندا (مثلا گوشی هوشمند) می تواند آن ها را به یک موج صوتی یواش و یکپارچه دگرگونی بطی ء. به عنوان مثال، دیسک های صوتی قدیمی را مدنظر قرار دهید. هر CD صوتی داخل هر ثانیه ۴۴،۱۰۰ سمپل دارد که هریک از آن ها مقداری بین ۰ تا ۶۵،۵۳۵ (یا همان ۱۶ بیت) خواهد داشت. به بیان دیگر، در هر حین ۴۴،۱۰۰ تصویر لحظه ای از موج داریم که در هریک از آن ها، گمان وجود ۶۵،۵۳۶ نرخ حیات دارد.

ارج 16bit/44kHz تو CDهای صوتی به معنای ۱۰ مگابایت محیط به ازای هر دقیقه صدای استریو است. به عبارت دیگر، می توان این ترکیب را با بیش از یک مگابیت تو هر حین برابر دانست. چنین حجمی از داده قطعا در دوران کنونی آن چنان زیاد نیست؛ اما داخل انتقال بی سیم صدا از وسیله پخش کننده تا هدفون یا اسپیکر بلوتوثی بنیانی خواهد بود. به علاوه، اگر ترانه داشته باشید این طور حجمی از داده را استریم کنید، ترافیک استفاده داده در گوشی هوشمند شما تحت تأثیر استراحت می گیرد.



برای مدیریت بغرنج حجم داده های صوتی، صدای فشرده شده یا همان فرمت های MP3 یا AAC مطرح شدند. این کدک ها به صورت مجموعه ای از فرایندهای فشرده سازی و عادی سازی فایل صداهای ناشنیدنی را با روشی موسوم به Psychoacoustic Modeling حذف می کنند. روش سابق الذکر به کدک ها امکان می دهد ظرفیت داده های صوتی را به میزان چشمگیری کاهش دهند. به عنوان مثال، هر دقیقه فایل MP3 حجمی حدود یک مگابایت دارد؛ درنتیجه، ظرفیت آن از فایل اولیه ۱۰ برابر کمتر است.

کمینه کردن ظرفیت داده های صوتی با کاهش چونی همراه خواهد بود؛ ازاین رو، کدک هایی همچون MP3 را به نام lossy غصه می شناسند. بوسیله اقرار دیگر، صدایی که تو فرایند کاهش ظرفیت حذف می شود، بازیافت شدنی نخواهد بود. صداهای فشرده شده ازلحاظ تئوری کیفیت کمتری از نسخه ی عادی نوا دارند. البته امروزه عاطفه این کاهش کیفیت آن چنان آسان نیست و درون روزهای ابتدایی توسعه ی کدک های فشرده سازی، کاهش کیفیت بی پرده نمدار بود. بهبود انکودرها، افزایش بیت ریت و... باعث بهبود کیفیت فایل های صوتی فشرده شدند؛ البته هنوز بی آرامی می توان حتی در هدفون های متجاوز کم ارزش ارج تا حدودی تفاوت کیفیت را بین صدای فشرده و عادی حدس زد.

اینک نوبت به مطالعه نقش بلوتوث تو انتقال داده های صوتی می رسد. بلوتوث فرایند انتقالی با استعمال توان کم محسوب می شود که برای ارجاع داده بین مایه هایی با بور ی نزدیک مدل سازی شد. این فرایند درمقایسه با Wi-Fi توان کمتری مصرف می کنند و فاصله ی مجاز و نرخ انتقال داده اش نیز کمتر است. با پیشرفت فناوری بلوتوث داخل سال های گذشته، ابعاد حداکثر مسئله ممکن در آن نیز افزودن صریح کرده است؛ درنتیجه، امروزه در مقایسه با سال های ابتدایی معرفی کردن بلوتوث، امکان انتقال داده های بیشتری ازطریق این فناوری وجود دارد.کدک SBC از سال ها پیش به عنوان راهکار مناسب واگذاری صدای بلوتوثی استعمال می شود

در روزهای مقدماتی معرفی بلوتوث، بخاطر انتقال داده از این روش باید داده های صوتی بسیار کوچک می شدند. فرایند کاهش حجم با کاربرد از کدکی موسوم به SBC (مخفف low complexity subband codec) انجام می شد. کدک سابق الذکر با کمال مطلوب حفظ حداکثری کیفیت نوا توسعه نیافته بود و تنها تلاش می کرد حداقل نبوغ پردازشی ممکن را مصرف کند؛ چون دستگاه های مرام آن بسیار ضعیف بودند. داخل سال های گذشته، SBC حزن پیشرفت کرده است و تو اکثر دستگاه ها با بیت ریت حداکثر ۳۴۵ کیلوبیت برثانیه ادا می شود. داخل مقام مقایسه، حساب کاربری اسپاتیفای پریمیوم امکان استریم صدای ۳۲۰ کیلوبیت برثانیه را به کاربر می دهد. البته فراموش نکنید کدک هایی با بیت ریت شبیه لزوما کیفیت صدای مقابل ندارند؛ اما می توان با تقریب مناسبی آن ها را باهم مقایسه کرد.

هیچ تضمینی بود ندارد که کدک SBC حتما بیت ریت ۳۴۵ کیلوبیت برثانیه را بوسیله کاربر نمایش یواش. درواقع، این ظن حیات دارد که یک دستگاه بیت ریت کمتر را به کار گیرد. درمجموع، کدک SBC در بهترین حالت هم کیفیتی آن چنان بهتر از MP3 یا AAC ندارد و همیشه هم در بهترین حالت و کیفیت تراشیدن. همین فرایندها و محظور های کاهش کیفیت ندا بودند که درنهایت به متولد aptX انجامیدند.aptX مسبوق می شود

کدک aptX همچنین مانند برادران بزرگ ترش، با هدف فشرده سازی داده های صوتی معرفی شده است؛ اما روشی تقریبا متفاوت را برای فشرده کردن داده به کار می گیرد. همان طورکه گفتیم، MP3 با روش Psychoacoustic Modeling، حجم داده را کاهش می دهد. درمقابل، aptX برای کاهش حجم روشی موسوم به Time Domain ADPCM دارد که بخاطر آشنایی کامل با آن، خواندن مقاله ی مرجع پیشنهاد می شود. به طور اختصار و ساده، این طرز در هر سمپل صدا از بیت های کمتری مصرف می بطی ء که تو مجموع، بوسیله کاهش حجم فایل منجر می شود.



پتنت های مرتبط با کدک aptX اینک در مالکیت کوالکام هستند. باهم اتحاد کردن آمریکایی ادعاهایی بزرگ درباره ی این فناوری می کند. به نشانی مثال، در بخشی از توضیحات کدک می خوانیم:ندا با کدک aptX فناوری ای با بازدهی چشمگیر است که مطمئن می شود صدایی بسیار باکیفیت را از مایه های بلوتوثی تان دریافت کنید؛ درنتیجه، نیکوترین کیفیت گوش دادن بوسیله محتوای صوتی را امتحان خواهید کرد.

نکته ی عمده در بهره برداری از فناوری aptX این است که هر دو مایه (گوشی هوشمند و هدفون یا اسپیکر) باید از کدک aptX پشتیبانی کنند. چنانچه کدک فقط در یک دستگاه پشتیبانی شود، نمی توانید از کیفیت آن بهره مند شوید.

نسخه های اولیه از aptX هنوزهم در دستگاه ها استفاده می شوند و بسیار اندوه مرسوم هستند. تنها بهینه سازی مهم بین این کدک و SBC را می توان کره بیت ریت ۳۸۴ کیلوبیت برثانیه دانست؛ بااین حال، aptX با بیت ریت ۳۸۴ و SBC با بیت ریت ۳۴۵، تفاوت چندانی باهم ندارند. اگر یکی از دستگاه های شما SBC را در زیادترین بیت ریت پشتیبانی نمی کند؛ اما حاضر بوسیله aptX است، شاید اندکی بهبود را در کیفیت لحن تجربه کنید.

کدک aptX HD درمقایسه با نسخه های اولیه قدری بهبود یافته است. این کدک صدای ۲۴ بیتی را در بیت ریت ۵۷۶ کیلوبیت برثانیه ارائه می بطی ء. نسخه ی دیگری غصه به صیت aptX Adaptive وجود دارد که به قیافه تئوری چونی صدای aptX HD را در بیت ریت کمتر و امکان نصیب مندی از ارج سمپل ۹۶ کیلوهرتز بوسیله همراه دارد.

در این لینک می توانید دستگاه های را مشاهده کنید که از aptX پشتیبانی می کنید. هیچ یک از وسیله های اپلی در سیاهه سابق الذکر دیده نمی شود؛ اما محصولات شرکت های دیگر همچون سامسونگ، ال جی، گوگل و... از aptX پشتیبانی می کنند. البته فراموش نکنید که فهرست وب سایت رسمی aptX بوسیله رخ منظم به روز نمی شود و اگر دستگاه مدنظرتان را درون سیاهه ندیدید، بهتر است فهرست مشخصات خود وسیله را بررسی کنید.آیا aptX هنوز کارایی دارد؟

داخل پاسخ کوتاه به این پرسش باید بگوییم: «شاید». امروزه SBC برخلاف روزهای ابتدایی ترقی ی بلوتوث، مشکلات آن چنانی کاهش کیفیت ندارد. درواقع، اگر SBC به عطا پیاده سازی شود، با دیگر کدک های lossy برابری نسبی خواهد داشت. درمقابل، aptX احتمالا این امکان را فراهم می کند که انتقال لحن ازطریق بلوتوث برایتان با کاهش آن چنانی کیفیت همراه نباشد. البته برای چسبیدگی به چونی بهتر، عزب پشتیبانی دستگاه شما از aptX کافی نخواهد بود. به عنوان مثال، فداکار از دستگاه ها کدک را مستقیما از منبع نغمه اجرا می کنند؛ درنتیجه، اگر فایل های موجود روی گوشی شما AAC باشد و هدفون حزن از آن ها پشیبانی نرم (اغلب دستگاه های اپل پشتیبانی می کنند)، صدا را بدون کاهش کیفیت SBC می شنوید و بوسیله aptX نیازی هم نخواهد بود.



نکته ی مهم تر در وارسی کیفیت و کارایی aptX این است که باید منبع و فایل ورودی صدا را حزن مدنظر قرار دهید. کدک aptX HD روی کاغذ ممتاز به نظر می رسد که با بیت ریت و سمپل فراوان مناسب خواهد وجود. گفتنی است تازمانی که صدای ورودی و لب شما باکیفیت نباشد، این قابلیت ها آن چنان مهم نیستند. در مجموع، کدک بهتر در احاله صدا زمانی فایده خواهد داشت که صدای اصلی با کیفیت بیشتری پخش شود. وقتی فایل ورودی صدا و موسیقی شما بی کیفیت باشید خواه از هدفون ارزان و بی کیفیت استفاده کنید، کدک های SBC و aptX مغایرت چندانی نخواهند داشت.برای یکروز مندی طولانی از ظرفیت های aptX به صدای ورودی باکیفیت نیاز دارید

برخی از کاربران کیفیت بیشتر صدا را تو فایل های صوتی و موسیقی طلب می کنند. آن ها به قفا فایل های صوتی با رزولوشن چشمگیر و فشرده سازی حداقلی هستند که کل تجربه ی کاربری را تغییر می دهد. بااین حال، همه ی آدم به دنبال چنین تجربه ای نیستند و فایل های بدون کاهش کیفیت هم بوسیله آسانی دردسترس همه فراغت ندارند. از مدل های موجود می نبوغ به سرویس Tidal اشاره کرد که گز ینه ی HiFi را هم دراختیار کاربران راحتی می دهد. کیفیت استریم این درخت سرو درمقایسه با استریم های مرسوم ۳۲۰ کیلوبیت برثانیه، چند سطح برتر است و استریم ۱،۴۱۱ کیلوبیت برثانیه را به کاربر ارائه می درنگ. از سرو های دیگر می توان بوسیله Amazon Music HD رمز کرد که نفقه ی بیشتری به کاربر تحمیل می درنگ. درنهایت در شرایط عادی که کاربر بوسیله دنبال نوا با رزولوشنی خیره کننده نیست، به رابطه آن چنان پیشرفته زیرفون از ارتباط بلوتوثی مرسوم حاجت ندارد.

علاوه بر کدک aptX، استاندارد های دیگری هم در راسته وجود دارند که با تمرکز کنار افزایش چونی ارتباط صوتی ازطریق بلوتوث توسعه یافته اند. به عنوان مثال، سونی راهکاری بوسیله نام LDAC بخاطر ارتباط بلوتوثی عرضه می بطی ء که البته در دستگاه های محدودی پشتیبانی می شود. فراموش نکنید که کدک انتقال صدا، عزب قدری از مؤلفه های تأثیرگذار به خشکی امدن کیفیت را تشکیل می دهد که مقدر شدن آن چنان جلال هم نیست. کیفیت اسپیکر و حتی جانمایی آن در اتاق کاربر، کیفیت هدفون و چگونگی قرارگیری روی گوش، چونی صدای منبع و... تأثیر بسیار بیشتری روی امتحان ی شما از چونی لحن می گذارند. درنهایت، کدک ارتباطی چیز بسیار از راهکار اتصال بین دستگاه ها نیست و در همان وزن اهمیت پیدا می یواش. شاید چنین اظهارنظری بحث برانگیز به نظر برسد؛ ولی می توانید با آزمایش کدک ها و فایل های موسیقی مختلف با کیفیت های گوناگون، خودتان تفاوت کدک ها را بررسی کنید. به هرحال aptX آن شرف اساسی بوسیله نظر نمی رسد که در کمیسیون توجه استراحت گرفته است.آینده ی aptX و بلوتوثمقاله های مرتبط:مقایسه متداول ترین فرمت های صوتیبا کدک های صوتی دالبی و DTS درون صدای فراگیر فیلم های سینمایی آشنا شوید

درحال حاضر) نسخه های جدیدی از aptX درون محصولاتی صوتی تو حال تولد هستند که ظرفیت گشایش شرایط و جذاب ترکردن کدک را دارند. بوسیله عنوان مثال، پیش تر تو همین مقاله به استاندارد ی Adaptive اشاره کردیم که کیفیت صدا را تا وزن مناسبی بهبود می دهد. امروزه، از اشتهار های جدیدی همچون aptX Low Latency گفتگو می شود که نبوغ پیشرفت مناسبی دارند.

شاید داخل فدایی مواقع در مصرف از هدفون های بلوتوث، مسبوق ناهماهنگی بین حقیقت صدا و صدایی شده باشید که به گوش می رسد. این تأخی، به دلیل پردازشی ایجاد می شود که برای رساندن نغمه بوسیله شنوایی های شما ازطریق بلوتوث احتیاج خواهد حیات. کدک متاخر موسوم به Low Latency تأخیر مرسوم ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی ثانیه ی SBC را بوسیله ۴۰ میلی ثانیه می رساند؛ چنین کاهشی قطعا روی بهبود تجربه ی تأخیر ندا تأثیر دارد. تا اینکه کدک aptX Adaptive حزن تأخیر بخشی دارد و ازلحاظ تئوری، تأخیر ۸۰ غبطه لمحه ای بخاطر آن مطرح می شود.



در آینده ی بستگی های صوتی با بلوتوث، به روزرسانی های مهمی دیده می شود که یکی از آن ها در فرم LC3 یا Low Complexity Communication Codec حیات دارد. این کدک ازلحاظ تئوری امکان ارائه ی بیت ریت های کم با حفظ کیفیت نغمه را مجهز می کند؛ البته LC3 در نمایشگاه CES 2020 معرفی کردن شد و تا عرضه ی نهایی آن هنوز زمان زیادی باقی است.

درنهایت، پاسخ به این سؤال که «آیا aptX صدایی باکیفیت خیس بوسیله همراه دارد؟» تا حدودی مثبت خواهد بود. اگرچه فشرده سازی بهتر اغلب قابلیتی کم قیمت محسوب می شود، لزوما بوسیله کیفیت صدای بهتر نمی انجامد. aptX را می توان کمیسیون ای در زنجیری بزرگ دانست و در اغلب وسیله های کنونی، کدک کنونی SBC کافی خواهد بود. بوسیله عنوان مثال، کاربران عادی که اغلب محتوای موسیقی را از یوتیوب یا حساب کاربری مجانی اسپاتیفای می شنوند، با کاربرد از aptX بهبود آن چنانی داخل کیفیت امتحان نمی کنند. بخاطر تجربه ی عالی، باید علاوه پیاده شدن دستگاه های حرفه ای بلوتوثی فراهم بوسیله aptX، فایل های صوتی و موسیقی باکیفیت پیدا کنید. در این طور وضعیتی، قطعا aptX HD و aptX Adaptive کیفیتی بهتر از SBC بوسیله همراه خواهند داشت؛ البته چنانچه کاربری باشید که به چنین سطحی از کیفیت نیاز دارد، بوسیله احتمال بسیار متجاوز ارتباط سیمی را به بلوتوث ترجیح می دهید.بیشتر بخوانید:Bird Box و چند فیلم و سریال دیگر نتفلیکس رایگان دردسترس استراحت گرفتندوزارت دادگستری آمریکا یکی از دسته های سارق فیلم و سریال را منحل کرددانگل اندروید TV گوگل با کدنام سابرینا به زودی عرضه می شود؟با پورت های HDMI و DisplayPort بیشتر آشنا شویمچگونه کدک ویدیویی جدید H.H/266 VVC می تواند انقلابی تو صنعت چندرسانه ای ایجاد
  • ۹۹/۰۶/۳۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی